Ady Krisztiánt hamarosan megismerheti a vele készült interjúból!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Ismerje meg Balogh Adriennt!

,,Számomra ez a munka az emberről, az életről, a segítésről, és az empátiáról szól.” – ismerje meg Balog Adrienn audiológus szakasszisztenst!

Balog Adrienn audiológus szakasszisztens és hallásakusztikus kalandos utat járt be, míg a mostani helyére került. Sportolói karrierről váltott, és lépett átt a hallás izgalmas birodalmába. Ma már el sem tudná képzelni, hogy ez lehetne másképpen. De hogyan kerül valaki a ping-pong asztal mellől az audiológiára? Mit imád az audiológiában? Erről beszélgettünk.

Hogyan kerültél a ping-pong asztal mellől az audiológiai pályára?

Válogatott asztaliteniszező voltam, de a sportolói pályafutásomtól egészségügyi okokból kellett búcsút vennem, amit nagyon nehezen viseltem.

Az útkeresésem során egy kedves ismerősöm beajánlott egy hallókészülék szaküzletbe, ahol recepciós munkakörben kezdtem el dolgozni, és egyszerűen beleszerettem ebbe a csodálatos szakmába.

Ittam a munkatársaim minden szavát, és napról napra nőtt bennem a vágy, hogy egyre többet tudhassak erről a szakmáról, így végül elvégeztem egy szakirányú iskolát, ami életem egyik legjobb döntése volt!

Éveken keresztül dolgoztam a Semmelweis Egyetem Fül-Orr-Gégészeti és Nyaksebészeti Klinikán, ahol megismertem az ellátás minden szintjét a szűrővizsgálattól a műtéti rehabilitációig. Tapasztalatot szereztem a diagnosztikus látásmód és a hollisztikus szemlélet rejtelmeiről, és így többek közt megtanultam,

hogy a halláscsökkenés több, mint csupán érzékszervi fogyatékosság.

Foglalkoztam az újszülöttkori hallásszűréssel, részt vettem a hallássérült gyermekek diagnosztikájában és rehabilitációjában, illetve a cochleáris implantátummal ellátottak utógondozásában. Tanítottam is gyakorlatban audiológiát és akusztikát, vizsgáztattam audiológusnak készülő leendő kollégákat, hiszen ezekkel a tapasztalatokkal a hátam mögött át tudtam adni számukra azt, hogyan küzdjenek meg a szakma elsajátításának nehézségeivel.

Hogyan néznek ki a munkában töltött napjaid?

Változatos munka ez, nincsen két egyforma nap. A munkám már akkor elkezdődik, amikor a kliens belép az ajtón, hiszen minden apró részletre figyelni kell! Fel kell térképeznem az életkori adottságait, a kórtörténetét, és ki kell alakítanom vele egy bizalmas együttműködést.

A jó hallásgondozás alapja ugyanis az őszinte beszélgetés és a diagnosztika.

A diagnosztikai részét nagyon szeretem a munkámnak, mert azt gondolom, hogy ez az audiológia alappillére. Gyógyítás és rehabilitáció pontos diagnosztika nélkül nem létezik! Mindig szeretem megcsinálni a hallás diagnosztikai vizsgálatokat, amiből meg tudom állapítani a halláscsökkenés helyét, mértékét, típusát, ez egy jó kiindulópont.

Ezután újra elbeszélgetek a kliensemmel, és felmérem, milyen hallókészülékre van szüksége, együtt kiválasztjuk a legmegfelelőbbet, beállítjuk, és megtanítom, hogyan kezelje a készüléket otthon.

Mit csinálsz, ha azt látod, valaki nem bírja megszokni a hallókészülékét?

Átbeszéljük, mire számíthat a hozzászokás során, visszavárom kontrollra és utógondozásra, ami nagyon fontos, mert gyakori probléma, hogy valaki nem bírja megszokni a hallókészülékét.

Mindig elmondom az ilyen eseteknél, hogy annak mindig van valami oka, ha egy ember nem tudja megszokni a készüléket.

Ennek sok oka lehet, például egy rosszul, vagy hiányosan elvégzett diagnosztikai vizsgálat alapján beállított készülék, a nem megfelelő készülékkel való ellátás az adott halláscsökkenéshez mérten, a hiányos felvilágosítás, az utógondozás hiánya, vagy az éves kötelező kontroll vizsgálatok hiánya.

Mi az, amit a legjobban szeretsz a munkádban?

Azt, hogy minden ember egy új történet. Hogy kihívásként élhetem meg a feladataimat.

Számomra ez a munka az emberről, az életről, a segítésről, és az empátiáról szól.

Egyszerűen jó segíteni másokon, és a panaszok feltérképezése és megoldása során önmagamnak is bizonyíthatok. Jó érzéssel tölt el, ha egy segítségre szoruló ember bízik a tudásomban, a tapasztalatomban, és láthatom rajta, hogy elégedett az ellátással.

A legnagyobb öröm az, amikor egy elkeseredett, önmagába forduló embertársamnak sikerül visszaadnom a hitét és a kedvét egy teljesebb értékű élethez.

Mit gondolsz, az emberek eléggé figyelnek a hallásukra?

A munkám során azt látom, hogy az ép halló embereknek nem mindig természetes az, hogy vigyázzanak a hallásukra. Pedig, sajnos, elég hozzá egy jól sikerültnek gondolt koncert a hangfalak közelében, és máris megvan a baj.

Nem győzöm eléggé hangsúlyozni, az az, hogy ha valaki azt észleli magán nagyobb zaj vagy koncert után, hogy dugul a füle, vagy egy kicsit tompábban, „furcsán” hall, azonnal forduljon szakemberhez, hogy még időben megkezdődhessen a szükséges kezelés, mert ekkor még van esély a folyamat visszafordítására.

A másik dolog, ami még nagyon fontos, hogy

a halláscsökkenés megelőzését fiatalon kell elkezdeni.

Mert azt látom, hogy legveszélyeztetettebb korosztály a fiatalok. Egyre többen keresnek fel bennünket közülük, akiknek koncert után hirtelen eltompul a hallásuk, zúg a fülük. De a folyamatos fejhallgatóval hallgatott zenétől is folyamatosan kialakulóban van a halláscsökkenésük és/vagy a fülzúgásuk.

Próbálom tudatosítani bennük, hogy mennyire fontos, hogy használjanak valamilyen zajvédőt, illetve azt, hogy vigyázzanak a hallásukra, mert ha elromlik, azt nem lehet csak úgy megjavítani!

Mit csinálsz a hétköznapokban, amikor nem dolgozol?

Nagypapám évekig a Szentendrei Skanzenban fazekaskodott, így volt kitől eltanulnom a művészet szeretetét: a saját magam örömére korongozok, festegetek. Mint volt válogatott asztaliteniszező és edző, szívesen adok bárki részére tanácsot, ha ping-pongozni támad kedve. Egyébként ugyanúgy töltöm a napjaimat, mint más emberek: sütök-főzök, mosogatok, együtt vagyok a családommal, ha tudok, pihenek, olvasok, kertészkedek, és szeretek kirándulni, megismerni a vidéki ékszerdobozokat.

Ismerje meg Berkyné Szűcs Mártát!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők azok, akik igyekeznek hallhatóvá tenni a nem hallhatót és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell.
Tegnap, ma és holnap is.

Berkiné Szűcs Márta 14 éve dolgozik és segíti a rászorulókat audiológusként. Jelenleg az Otonet dorogi  halláspontján támogatja az embereket a hallás örömének visszanyerésében.

Dolgozó anyaként másokon segít!

Márta 2001-ben végezte el a klinikai elektrofiziológiai iskolát. Később a család vette át az életében a főszerepet és két gyönyörű gyermeke született.
Ahogy a cseperedő gyermekek engedték, 2009-től kezdett audiológusként dolgozni.

„A szakmámban a legnagyobb öröm segíteni az embereknek és visszaadni a hallás örömét.”

Hallani a világot

A hallás az egyik legfontosabb érzékszervünk. Hallás nélkül elveszítünk valami értékeset a körülöttünk lévő világból. A hallókészülékek csodás eszközök, amelyek segítségével képesek lehetünk újra kapcsolatba kerülni a környezetünkkel.

„A szakmámban a legjobban a hallókészülék illesztését szeretem. Azt a pillanatot, amikor a beteg újra érzékeli a körülötte levő világot és hangokat.” – meséli mosolyogva Márta.

Szükség van ránk! 

A hallás érték! Audiológushoz kell fordulni, ha valaki érzékeli, hogy már nem olyan a hallása, mint korábban volt. Ha ő maga nem is veszi először észre, a családja a segítségére lehet, és felfedezheti a halláskárosodás jeleit, majd támogathatja az érintettet vizsgálattól a hallókészülék megszokásáig.

Aki halláskárosodással él, annak célszerű rendszeresen bejelentkeznie hallásvizsgálatra, hiszen a készülékek felett is eljárhat az idő, gyakran jelennek meg új, professzionálisabb eszközök, de a hallásállapot is változhat az idővel.

Támogató kapcsolat az audiológus és a páciense között

Mártát azok a pillanatok éltetik, amikor segíthet a pácienseinek elérni, hogy a lehető legteljesebb életet élhessék. „A változások megállapítása, nyomonkövetés, foglalkozás a beteggel” – meséli elhivatott mosollyal – mind-mind olyan folyamatok, melyek hozzájárulnak a hallás élményének megőrzéséhez.”

Védekezni lehetséges, és szükséges is!

A fiatalabb generáció többnyire nem figyel rá oda, hogy a fülhallgatók túlzott és magas hangerőn történő használata ronthatja a hallást. Az idősebb korosztály már érzékeli a hallásromlással járó nehézségeket, így több figyelmet szentelnek a fül egészségének is. – tudjuk meg az audiológustól.

A mai világban már elérhetőek a zajvédők, melyek használatával tudatosan megelőzhető a hallás romlása. Ezekre érdemes a fülhallgatót lecserélni, ha hosszú távon szeretnénk megőrizni hallásunkat.

Ha pedig a munkahelyen elkerülhetetlen a káros zaj, akkor mindenképpen érdemes a zajvédő használata, amit legtöbb esetben a munkáltatónak biztosítania is kell dolgozói részére.

Az Otonet Halláscentrumoknál a páciens az első!

„Mindíg a beteg érdekeit kell előtérbe helyezni, hogy neki mi a jó és fontos.” – osztja meg velünk az általa is képviselt értékeket Márta. Öröm egy olyan helyen dolgozni, ahol a munkatársak hasonlóan gondolkoznak, segítőkészek és lehet rájuk számítani.

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők azok, akik igyekeznek hallhatóvá tenni a nem hallhatót és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell.

Tegnap, ma és holnap is.

Csetneki Csilla 3 éves korában egy influenza vírus miatt mindkét fülén hallóideg károsodást szenvedett, nagyothallóvá vált és hallókészüléket kapott.
Ma a saját tapasztalatai és figyelmes szakértelme segíti az Otonet Maros utcai halláspontjába, hozzá érkező ügyfeleket.

Az élet az audiólógiai pályára szánta!

Soha nem gondoltam, hogy én egyszer audiológus leszek. – meséli huncut mosollyal. Csilla első lépése a hallásgondozás világa felé az volt, hogy egy hallókészülék forgalmazó cégnél helyezkedett el, mint logisztikus. Már korábban is érdekelte a hallókészülékek mögötti technológia, de ennél a cégnél egyre kíváncsibbá vált arra is, hogy a különböző hallókészülék beállításokra hogyan reagálnak a páciensek.

Engedve kíváncsiságának területi képviselő lett, majd egy bizonyos hallókészülék illesztésére specializálódott, és ekkor már napi több beteget látott el csontvezetéses hallókészülékkel.

„Ekkor jött a gondolat, hogy miért ne vizsgálhatnám meg én ezeket a pácienseket, miért ne lehetne, hogy jobban átlássam, hogy miért is ilyen készülékre van szükségük. Így beiratkoztam az audiológiai iskolába és elvégeztem.”

A saját sorstársaimnak segítek!

Számomra nagy örömet jelent, hogy a páciensek jobban megértik és elfogadják tőlem az iránymutatásokat, hiszen én is hasonló „cipőben” járok. – avat be minket hitvallásába Csilla.

„A saját tapasztalataim alapján jobban meg tudom érteni a pácienseket és talán ezért egy kicsit jobban meg is nyílnak nekem. Ez által jobban be tudom állítani a készüléküket is.”

Az utógondozás ajándéka

A hallásgondozásban a hallókészülék beállítása és az utógondozás adja a szépséget. – meséli az audiológus csillogó tekintettel. Szavain érezhető a szeretetteljes lelkesedés, amivel minden egyes nap segíti a hozzá érkezőket.

Amikor egy páciens fülére először kerül készülék, akkor rengeteg kérdése van, támogatást igényel. Olyan jó látni, hogy amikor két hét elteltével jön vissza és beszámol az élményekről, hogy milyen jól hallotta mondjuk az unokák hangját. Ekkor az arcukon sugárzik az öröm. – meséli mosolyogva Csilla.

Hihetetlen, hogy egy hallókészülék mennyit tud változtatni embereken. Volt olyan páciensem, akivel alig lehetett beszélgetni, csak akkor kérdezett, ha már nagyon muszáj volt, mert félt, hogy rosszul érti, amit válaszolok neki. Aztán eltelt fél év, visszajött kontrolvizsgálatra, és nagyot jót beszélgettünk.

„Ezekért a pillanatokért megérte ezt a szakmát választani.„

Szakmaiság és emberség

„Ez a szakma az audiológiai méréstől, különböző vizsgálatokon át a hallókészülékig szép.”

Csilla gyerekkorában viszonylag sokat járt audiológusokhoz. Meghatódva emlékszik vissza rá, hogy mennyire szerette őket, mert kedvesek voltak és mindent megtettek, hogy a lehető legjobban beállított készüléke legyen. Hiszi, hogy ha abban az időben nem lettek volna ilyen jól beállított készülékei, akkor a napjainkban nem tudna ennyire jól boldogulni.

Rendszeresség és megelőzés

Évente egyszer mindenképpen illene felkeresni az audiológusunkat, ezt megelőzően pedig a fül-orr-gégész orvost. – javasolja a saját tapasztalat táplálta határozottsággal Csilla, majd felvilágosít minket, hogy ha a fülünk be van dugva – a szellőzés hiánya miatt a fülünk hajlamosabb a fülzsírosodásra – sok esetben nem is a hallás romlik, pedig a páciens ezzel jelentkezik.

Az éves kontrol minden páciens érdeke

Az éves kontrol során az audiológus csinál egy új hallásvizsgálatot. Amennyiben történt hallásváltozás, akkor megtörténik a hallókészülék után-állítása. Ilyenkor átnézi a készüléket is, és amennyiben szükséges, kitakarítja. Emellett lehetőség van megbeszélni az esetleges kezelési / tisztítási kérdéseket is.

„Saját tapasztalatom, hogy a páciensek egy kicsit tartanak ettől a kontroltól és ezért nem jelennek meg. Ki ne aggódna/félne, hogy romlik a hallása? Én is mindig remegő térdekkel ülök le a vizsgálószékbe, de tudom, hogy az én érdekem is, hogy megtörténjen a vizsgálat, mert egy jól beállított készülék aranyat ér!”

Gyerekkori szűrések fontossága

Fontos lenne, hogy a gyermekeket is évente elvigyék a szülők hallásszűrésre. – emlékszik vissza hálásan saját gyermekkorára Csilla.

„Ha idejében felismerjük a gondot és megtörténik a rehabilitáció a gyermek teljesen más életutat járhat be.„

Az audiológus tapasztalatai azt mutatják, hogy a felnőttek évente elmennek különböző szűrővizsgálatokra (vérvétel, fogászat…), de valahogy ebből a körből a hallás legtöbbször kimarad. Sok páciens csak akkor megy el hallásvizsgálatra, amikor már „zavarja” a nagyothallása vagy a családtagok szólnak rá, hogy most már tényleg ideje lenne elmennie.
Sajnos addigra már a hallás és legfőképpen a beszédértés sokat romlik. – osztja meg velünk a szomorú tényeket Csilla.

„A hallókészülékkel mi visszaadjuk a hangot, de a beszédértés javulása hosszú folyamat és sajnos tökéletes már többnyire nem lesz.”

Amennyiben a páciensek hamarabb jelentkeznek, amikor a beszédértésük még nem annyira rossz, jobban és könnyebben rehabilitálhatóak. Emellett minél hamarabb kap egy páciens készüléket a hallásvesztés után, annál könnyebben tudja megszokni azt!

Kezd felnőni egy tudatosabb generáció

Mindig meg tudok döbbeni egy-egy emberen a buszon vagy metrón, hogy én hallássérültként is meg tudom mondani, hogy milyen zenét hallgat, sőt sokszor azt is, hogy melyik előadótól melyik szám megy éppen. Hihetetlen hangerővel használják néha a füleseket. A fesztiválok is nagyon hangosak, a szórakozóhelyekről ne is beszéljünk! Vagy amikor a kocsiból felhúzott ablakon keresztül is hangosnak hallatszik a zene a kívülálló számára. Bele sem gondolnak, hogy ezzel milyen károkat tudnak okozni a saját hallásuknak. – osztja meg szomorú tapasztalatait Csilla.

Emellett szerencsére most kezd felnőni egy tudatosabb generáció, akik talán erre is jobban odafigyelnek. A fesztiválok / koncertek / szórakozóhelyek látogatása nem marad el náluk, viszont nagyon okosan füldugóval védik a hallásukkat. – teszi hozzá optimistán az audiológus.

Rengeteg év szakmai tapasztalata összpontosul egy üzletben.

Szereti a Maros utcai rendelő hangulatát, és sokat jelent számára, hogy biztos szakmai háttér és megfelelő dolgozói légkör van egy halláspont mögött. – fejezi be velünk az interjút mosolyogva Csilla, hiszen a váróba megérkezett következő páciense.

Ismerjétek meg Feketéné Kiss Zsuzsannát,
az Otonet

hallásgondozóját!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fületekbe, és nem csak kiszedik a fülzsírt, hanem tesznek az életminőségetek javulásáért. Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is. Interjú Feketéné Kiss Zsuzsannával, az Otonet hallásgondozójával. 

Amikor Feketéné Kiss Zsuzsannával beszélgettünk az audiológia világáról, éreztük a szenvedélyt és az elkötelezettséget, amellyel hozzááll e fontos témához. Számára az embereknek való segítségnyújtás nem csupán egy hivatás, hanem személyes indíttatásból fakadó küldetés is.

„Az egészségügyi szakközépiskola elvégzése után éreztem, hogy ezt a pályát kell választanom. Elsősorban is azért, hogy másoknak segíthessek.” – mondja Zsuzsanna. – „Gyerekként saját szememmel láttam, ahogyan a nagypapám mennyire eltávolodott tőlünk és a körülötte lévő világtól a hallásproblémái miatt. Akkoriban neki még nem tudtak segíteni, és ez mély nyomot hagyott bennem. Elhatároztam, hogy csak egy módom is lesz rá, segíteni fogok azoknak, akik hasonló helyzetben vannak.”

Zsuzsanna számára a legnagyobb örömöt az jelenti, amikor a páciensei visszakapják a  „világot” hallásállapotuk javulása a révén. „Amikor a betegek újra hallhatják a szeretteik hangját, az mindig különleges pillanat. Célunk, hogy a pácienseinkkel majdnem ‘családi’ viszony alakuljon ki, ami még inkább örömtelivé teszi a munkát.”

A hallásvizsgálatok fontosságára is kitért: „Mindenképpen javaslom, hogy az emberek évente menjek audiológiai vizsgálatra. Ha van valamilyen panaszuk, vagy a környezetük visszajelzései alapján felmerül a halláscsökkenés gyanúja, ne halogassák a gyors és fájdalommentes vizsgálatot. Minél előbb felismerjük a halláscsökkenést, annál gyorsabban tudunk beavatkozni, és a súlyosabb problémákat megelőzni.”

Zsuzsanna hozzátette, hogy szerencsére az emberek ma már egyre inkább tisztában vannak hallásuk fontosságával. „A munkahelyeken előírják a kötelező hallásszűrést, és a megfelelő fülvédelem használatával is óvják a hallásukat. Az embereknek a hallásvédelmi és -javító eszközök széles választéka áll rendelkezésére, például zajvédő füldugók a zajos környezetben, vagy uszodában a fülgyulladás ellen.”

Végül, de nem utolsósorban, Zsuzsanna hangsúlyozta, hogy halláspontjukban az ügyfelek mindig az élethelyzetüknek és halláscsökkenésüknek megfelelő készüléket kapnak. „Sajnálatos módon ma már sok fiatal is küzd hallásproblémákkal, de mindig igyekszünk a legmodernebb technológiát kínálni nekik, hogy a készülékük ne csak a hallásukat segítse, hanem a modern életmódjukhoz is illeszkedjen.”

Az interjú végére egyértelművé vált, hogy Feketéné Kiss Zsuzsanna nem csak egy szakember, hanem valaki, aki szívével-lelkével kötelezte el magát az emberek hallásának javítása mellett. Az ő hozzáállása és tudása kétségkívül kivételes az audiológia területén.

Your Content Goes Here

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

“Nyissuk ki a világot!” – interjú Fajd Veronikával, a Hallomás Hallápontok audiológusával

Interjú Fajd Veronikával, aki a Hallomás Hallápontok veszprémi rendelőjében dolgozik, mint audiológus és hallásakusztikus.

Fajd Veronika, audiológusVeronika gyermekei születése után szeretett volna visszamenni dolgozni, de megszűnt az előtte betöltött munkaköre. Így aztán recepciósnak jelentkezett egy halláscentrumba, ahol pár hét után eldőlt, hogy ennél azért többről szól a történet. Belekóstolt a hallókészülék ellátásba és megszerette.

“Ez nem csupán munka , ha így állnék hozzá, akkor valamit elrontottam.”

– mondja mosolyogva.

Soha nincs két egyforma napja, és szerinte ez a szép benne. “Azt minden reggel tudom, hogy új emberekkel fogok találkozni, új történeteket ismerhetek meg, új problémákkal találom szembe magam, de hogy ezekre milyen megoldást fogok találni, azt még nem tudom előre…

Pont ezért fontosnak tartja beszélgetni az ügyfeleivel arról, hogy pontosan mit is szeretnének, mit várnak el . ,,Az igények felmérése a jó ellátás egyik alapja. Ha ismerem a velem szemben ülőnek az elvárásait, csak akkor tudom megfelelően ellátni, segíteni abban, hogy a kialakult állapotot figyelembe véve a lehető legjobb eredményt érjük el.” – magyarázza.

,,Mindig örömmel tölt el, ha a rehabilitáció folyamán sikerül kinyitni a világot egy olyan ember számára, aki addig teljesen elzárkózva élt a hallásvesztesége miatt, és felhagyott az addigi kedvteléseivel.

Jó érzés végignézni, ahogyan idővel beáll a változás.”

Minden ember más

Nem ért egyet azzal, hogy a kor függvénye az, hogy ki mennyire befogadó a hallókészülék viselésével kapcsolatban. ,,Nincs kedvenc korosztályom ebből a szempontból, mert az embert nem a kora határozza meg, hanem a dolgokhoz való hozzáállása. Találkoztam már 91 éves úriemberrel, aki napi 11 km-t kerékpározott, és nyitott volt a lehetőségekre, de találkoztam olyan 60 év körülivel is, aki úgy gondolta itt a vég, és neki már semmivel sem érdemes foglalkoznia.

Nagyon nagy a szórás, hogy ki hol tart az elfogadásban. Az én dolgom az, hogy ebben segítsek, kortól függetlenül.”

Többen ráadásul rossz tapasztalattal kerülnek hozzá, a leggyakoribb panasz, hogy nem elégedettek a meglévő hallókészülékükkel. Ilyenkor nem lehet megspórolni a munkát, újratervezés indul, és megpróbálja az ügyféllel együtt megkeresni, hol került homokszem a gépezetbe, és közösen igyekeznek megoldani a problémát.

Hallásvédelem és a megelőzés

Szerinte az emberek nagy része, sajnos, nem vigyáz eléggé a hallására, és későn kér segítséget, ha beüt a baj.

,,Mivel a hallásveszteség általában nem fáj, hajlamosak elbagatelizálni a problémát. Ha a munkához, tanuláshoz nem elengedhetetlen a jó beszédértés, a halláscsökkenéssel teljesen jól ellavíroznak, amíg nem súlyosbodik a helyzet.“

-mondja, pedig a korai hallókészülék ellátás sokat segít abban, hogy könnyedén átvészeljük a kezdeti nehézségeket, amelyek a hallókészülék megszokásával járnak. Ha egyet üzenhetne, az ez lenne:

“Azért mert nem fáj a hallácssökkenés, ne halogassuk a hallásvizsgálatot! Járjunk el évente hallásszűrésre!”

Veronika Veszprémben, az Hallomás Veszprém halláspontjában várja a hallásproblémájukra megoldást keresőket

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Interjú Funcsné Pongó Erikával, aki a
HalloMás balatonfüredi, illetve veszprémi rendelőiben dolgozik, mint audiológus.

Sok más hallásgondozóhoz hasonlóan, Erika is teljesen véletlenül került az audiológiai pályára. Addigi munkahelye megszűnt, így az egyik ismerőse ajánlására jelentkezett egy recepciós állásra. Mondhatjuk, hogy nincsenek véletlenek, hiszen beleszeretett a szakmába, és azóta is örömmel végzi ezt a változatos, kihívásokkal teli munkát.

Személyes érintettségtől mások gyógyításáig

Erika nagymamája az 1920-as évek táján egy fiatalkori fülgyulladás miatt elvesztette a hallását. Akkoriban sajnos még nem tudtak rajta érdemben segíteni. Kapott ugyan egy csontvezetéses hallókészüléket, de sosem hordta, mert állandóan zúgott.

Kicsit el is érzékenyül, miközben nagymamájára emlékszik, majd így folytatja:

Audiológusnak lenni nagyon felelősségteljes és összetett szakma, mivel nem csak a hallással, hanem az egész emberrel kell foglalkozni.

„Felemelő dolog, amikor sikerül olyan segítséget adni a betegnek, amivel aztán teljes életet élhet.”

Személyre szabott ellátás

Nekem az első az, hogy segítsek és azt a szakmai tudásom legjavával tegyem, vagyis, olyan ellátást adjak a betegnek, aminek eredményével hosszú távon is elégedettek lesznek és egyben az évekig tartó, közös munkát is megalapozzuk. – avat be hitvallásába Erika mosolyogva.

„Minden nap más, minden emberrel egy új történet kezdődik.”

Mindig örömmel tölt el, hogy ahányan csak jönnek, más és más megoldást, hozzáállást igényelnek, ezért a hallókészülék ellátásban a nyomon követés, a kontroll vizsgálatok és egyéb gondozási feladatok is rendkívül  fontosak. Nekem inkább hivatás ez, mint szakma.

 A legboldogabb pillanatok emléke

Sok boldog pillanat van szerencsére! Például, amikor a normál beszédet korábban egyáltalán nem halló, a szavakat nem értő beteg hallásmérését és a közös, készülék kiválasztást követően már normál hangerőn is megérti azt, amit mondunk neki, válaszol a feltett kérdésekre – vagyis újra tudunk egymással kommunikálni! Nagyon jó érzés látni a boldogságot az arcukon, és részese lenni az ilyen pillanatoknak.

– meséli csillogó szemmel.

Generációk közötti különbségek

A tapasztalatok azt mutatják – folytatja Erika -, hogy most már valamivel tudatosabb a fiatalabb generáció, egyesek már jobban odafigyelnek arra is, hogy védjék a hallásukat. Az idősebb generációval történő beszélgetésekből pedig egyértelműen kiderül, hogy korábban nem foglalkoztak a hallás védelmével, sem ők munkavállalóként, vagy magánemberként, de sajnos a munkáltatók sem.

A hallásszűrés a megelőzés miatt nagyon fontos. Azért, hogy ne súlyos állapotban keressen meg a beteg, amikor a hallásgondozás már hosszabb időt vesz igénybe és a beteg számára már nagyobb igénybevételt okoz. Idősödve évente egyszer érdemes felkeresni az audiológust, és természetesen, minden alkalommal, amikor valamilyen problémát tapasztal.

– a hallás érték, ezért a megelőzés érdekében ezt mindenképpen fontosnak tartotta megemlíteni a sokat tapasztalt audiológus.

Tudatos hallásvédelem

„A zajos környezettől és az hangos zajtól fontos megvédenie a hallását mindenkinek, és szerencsére ehhez már nagyon jó és sokféle eszköz a rendelkezésünkre is áll.”

Kaphatók olyan zajvédők, amiket azonnal tudunk használni, nem fülminta alapján készülnek. Vannak egyéni fülminta alapján gyártott zajvédő illesztékek, ami a zene, az ipar, de akár a vadászat vagy szinte bármely zajterhelést okozó hanghatástól megvédi a hallásunkat.

Funcsné Pongó Erika az interjú zárásaként mosolyogva ismét a tudatosság fontosságára hívja fel figyelmünket, majd tőlünk elbúcsúzva kedvesen, szeretettel üdvözli a következő vizsgálatra érkezőt.

Your Content Goes Here

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért.

Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

“Nyissuk ki a világot!” – interjú Gera Anamáriával, az Otonet Halláspontok audiológusával

Beszélgetés Gera Annamáriával: A hallás szépsége és kihívásai

Amikor Gera Annamária beszél az audiológia világáról, érezni lehet, hogy számára ez nem csak munka, hanem hivatás is. Az egészségügyi pályán eltöltött évei után, fül-orr-gégészet és szemészet tapasztalatai nyújtották számára az a biztos alapot, amire építkezve továbbképezte magát az audiológiában.

„A továbbképzés alatt egy hallásszalonban sikerült elhelyezkednem, amit azóta sem bánok, mert ezáltal az audiológia az életem fontos részévé vált.” – mondja Annamária.
„Számomra az audiológia egy nagyon összetett szakma. Minden eset egyedi, és ez a változatosság teszi igazán kihívássá a munkámat.”

Annamária számára a legnagyobb öröm, amikor látja az ügyfelek mosolyát, amint viselik a gondosan kiválasztott és pontosan beállított hallókészüléket.

„Ez a mosoly az, ami igazán jelentős számomra. Amikor ezt látom, tudom, hogy jól végeztem a munkámat.”

Az, hogy hogyan változik meg az ügyfelek viselkedése, amikor már jobban hallanak, számára a hallásgondozás legnagyobb szépsége.
„Nincs olyan része ennek a munkának, amit ne szeretnék. Mindenben megtalálom a kihívást és a szépséget.”

Annamária mesélt egy emlékről is, amely különösen közel áll a szívéhez: „Egy alkalommal segítettem egy kiskamasznak, és nem csak ő, de a családja is sírva fakadt örömében. Ezek a pillanatok feledtetik a kevésbé kellemes dolgokat és mérhetetlen erőt adnak a további munkához.”

Ami a hallásvizsgálatok gyakoriságát illeti, Annamária azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy fél évente érdemes ellenőriztetniük hallásukat, de bármilyen kérdés vagy kérés esetén bátran forduljanak hozzá.

„Hallásszűrés és -gondozás rendkívül fontos, mivel minél előbb felismerjük a problémát, annál hatékonyabb lehet a kezelés.” – hangsúlyozza Annamária.

Azonban úgy véli, hogy az emberek még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet hallásuk védelmére. Különösen a fiatalok hajlamosak kockázatokat vállalni hangos zenével és fülhallgatóval.

„Megfelelő védelem nélkül, a mindennapok zajában könnyen károsodhat a hallás. Szerencsére a technológiai fejlődés ma már mindenki számára lehetővé teszi, hogy a foglalkozásának vagy hobbijának megfelelő védelemmel óvja hallását.” – mondja Annamária.

Annamária záró gondolata akár az audiológia mottja is lehetne:

”Az audiológia nem csak a hallásról szól, hanem arról is, hogy hogyan teheti jobbá az emberek életét azzal, hogy újra részt vehetnek a körülöttük zajló világban.”

Annamária az Otonet Halláspontok gödöllői és veresegyházi halláspontjain segíti a hallásproblémával hozzáfordulókat.

Háder Zsuzsanna audiológus

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fületekbe, és nem csak kiszedik a fülzsírt, hanem tesznek az életminőségetek javulásáért.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Interjú Háder Zsuzsannával, aki az Otonet tatabányai, illetve esztergomi rendelőjében dolgozik, mint audiológus.

Háder Zsuzsannán látszik, hogy rajong a szakmájáért. Nem is titkolja, hogy őt azok a pillanatok éltetik, amikor érzi, hogy az emberek szeretik, hálásak, hogy segíteni tudott a problémájukon.

,, Mindennél többet jelent nekem, amikor az utcán integetnek, piacon odajönnek, köszönnek. Nekem ez ad visszajelzést, hogy jól csinálom! “

-mondja mosolyogva. Nehezen tud kiemelni egy konkrét részletet a napjaiból, amit különösen szeret csinálni. Inkább a szakma kihívásai azok, ami miatt úgy érzi, ezt imádja csinálni.

Minden eset más és más!

Nincs két egyforma fül, két egyforma hallásmérés, diagnózis, hallókészülék illesztés. Minden ember hallása más, története eltér. Mindenkinek más a nehéz a hallásvesztésben, más az, amiben nagyobb segítséget kíván. És ez az, ami kihívást ad számára a mindennapokban, hogy mindenkinek megtalálja személyre szabottan a legjobb megoldást.

“Ezért szeretem, amikor eljön a hallókészülék illesztés ideje, mert ez az igazság pillanata.

Ekkor látom igazán, hogy mennyit segít a kliensnek a készülék, még annak is, aki úgy jött hozzám, hogy neki jó a hallása, és még a diagnózis ismertetése után sem akart hallani a készülékről.

Ilyenkor a hallássérült azonnal különbséget tud tenni, azonnal felismeri, mennyivel jobban hall hallókészülékkel, mint anélkül. Mindez világosan kiül az arcára.

Egyszer egy évek óta nem halló, 92 éves néni fülére illesztettem hallókészüléket, aki néhány perc beszélgetés után megragadta a kezem, és könnyekben tört ki. Azt mondta nekem, hogy nem tudom elképzelni, hogy mit jelent számára, hogy most újra hall, végre hallhatja az unokáit! Azért ezek szívfacsaró pillanatok.” – pislog ki egy kósza könnycseppet a szeméből.

,,Szeretem azt is, ha ilyenkor hozzátartozó is velük jön, akik itt szembesülnek igazán azzal, hogy szerettük hallása mennyire súlyos. Gyakran csak nézem, ahogy beszélgetnek, és kibontakozik az a bizonyos felismerés, hogy milyen sokáig távol voltak egymástól a kommunikáció hiánya miatt.

Borzasztóan sok ilyen van. Az emberek nem tudnak beszélgetni egymással, mert félnek elismerni, hogy baj van a hallásukkal. Pedig egy pici készülék megoldaná ezt a helyzetet. Legyünk bátrabbak, ne elégedjünk meg egy beszűkült világgal!”

– biztat mindenkit.

A fiatalok nyitottabbak

Elmondása szerint a szakmájának legszebb vonása, hogy sokféle készség kell hozzá. Szakmai tudás, empátia, türelem, kicsit “pszichológussá” kell változni, közben pedig kereskedelmi, pénzügyi vénára is szükség van. Sosem lehet megunni.

És persze, ott vannak a korosztályokból fakadó különbözőségek is. ,,Az idősebb korosztályt azért szeretem, mert ők több törődést és odafigyelést igényelnek, amit szívesen meg is teszek minden esetben. A fiatalokat meg azért, mert „haladni” lehet velük.

Ők érdeklődnek az újdonságok és a kiegészítők iránt, rákérdeznek, van-e színes illeszték, színes hallókészülék, vezeték nélküli kapcsolat az okostelefonjukkal. Ők végre kezdenek divatkiegészíőként tekinteni a hallókészülékükre, ami nagyon jó. Szerintem ez a jövő.”

Dr. Kerepesi Lénárdot hamarosan megismerheti a vele készült interjúból!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Ismerje meg Kohári Imréné Annát, a Ko-Ha Sound vezető audiológusát

Interjú: Puha Andrea

“A legnagyobb öröm, ha egy nem halló ember a segítségem által hallóvá válik, és ezt az örömet látom a szemében.” – interjú Kohári Anna audiológussal, a KO-HA Sound Kft. vezetőjével.

Fajd Veronika, audiológusA hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fületekbe, és nem csak kiszedik a fülzsírt, hanem tesznek az életminőségetek javulásáért. Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Annának viszonylag kevés szabadideje van, de azt igyekszik aktív pihenéssel tölteni. Mindene a család, ahol mindig feltöltekezik energiával, szeretettel – bár, mint mondja, ez egyre nehezebb, hiszen a fiai már kiléptek a családi fészekből. A békét és a kiegyensúlyozottságot a kertészetben keresi, imádja a kertet, a növényeket, ha nem audiológus lenne, akkor kertész, vagy szakács, mivel a konyhában is képes csodákat művelni, akárcsak a szakmájában. Mondhatni, szerencse, hogy mégis az audiológia lett az élete, mert egy jó szakemberrel lenne kevesebb.

Mi sodorta önt az audiológiai pályára?

„Az audiológiai szakrendelőbe 1992-ben kerültem, – véletlenül. A házasságom és a gyermekeim születése előtt egy gyárban dolgoztam titkárnőként, bár végzettségem egészségügyi szakirányú. A gyermekgondozási segély lejártakor mentem volna vissza dolgozni az előző munkahelyemre, de az akkori gazdasági viszonyok miatt a gyár felszámolás alatt állt, így nem sok jövőt láttam benne. Éppen akkor egy barátnőm megkeresett, hogy nem mennék-e oda mellé dolgozni az audiológiára, és hát így kerültem oda… Ennek már 24 éve!”

Van személyes érintettsége?

„Személyes érintettségem nincs, bár nyilván az évek alatt idős szüleim is hallásproblémákkal küzdők lettek, így az ellátásuk hallókészülékkel az én feladatom lett.”

Mit jelent Ön számára audiológusnak lenni?

„Az audiológusi feladat igen színes és változatos. Mivel kórházi audiológián dolgozom, így nemcsak a hallókészülékes ellátás és gondozás a feladatom, hanem olyan betegekkel is naponta találkozom, akiknek a problémáját nem hallókészülékkel kell megoldani.

Emiatt számomra az audiológia egy nagyon szép kihívás, hiszen a 24 évem alatt nem volt két egyforma beteg és probléma. Minden nap új emberekkel, új kihívásokkal állok szemben, és mivel a hallókészülékes szakma percről percre változik, így folyamatos tanulást igényel tőlem, ami szellemileg is frissen tart.”

Mi a legnagyobb öröm a szakmájában?

„A legnagyobb öröm, ha egy nem halló ember a segítségem által hallóvá válik, és ezt az örömet látom a szemében, illetve az életminőségének a javulásában. Számtalan példát tudnék felemlíteni, hiszen 24 év az nagyon hosszú idő, de igazán nem emelném ki egyiket sem, mert mindegyik egyformán kedves nekem.”

Mikor, és milyen gyakran kell audiológushoz menni?

„Először akkor kell menni audiológiai vizsgálatra, amikor a hallásában egy pici változást is észlel az ügyfél, nem szabad megvárni, amíg nagyon rosszul hall. Az audiológiai vizsgálatok gyakorisága pedig attól is függ, kinek milyen jellegű és mértékű a halláscsökkenése. Amennyiben az állapotában hirtelen változást észlel, akkor azonnal, egyebekben évente ajánlatos az audiológiai kontroll.”

Miért fontos a hallásszűrés és a hallásgondozás?

„A hallásszűrésnek a korai felismerésben van jelentősége, hiszen sok esetben a nagyothalló észre sem veszi, hogy nagyothall, mert a világ szépen lassan csendesedik el. Ez főleg akkor fontos, ha a nagyothalló mellett nincs család, hozzátartozó, aki figyelmeztetné erre. A hallókészülékkel ellátott beteget sem szabad magára hagyni, segíteni kell, a hallókészüléket személyre kell szabni, ezért fontos a hallásgondozás, a rehabilitáció, a nyomon követés, hogy az általunk ellátott beteg minden tekintetben boldoguljon a készülékkel, illetve az életében valóban olyan pozitív változásokat idézzünk elő, amilyet szerettünk volna.”

Hogyan tudunk vigyázni a meglévő hallásunkra?

„A megelőzés nagyon fontos! Ezt a lehető legfiatalabb korban kell elkezdeni, fontos a nevelés, hogy megtanítsunk a felnövekvő generációnak, hogy miért is olyan fontos a hallásunk, és annak megóvása. A zajban való tartózkodáskor gondoskodni kell a megfelelő védelemről! Fontos a szűréseken való részvétel, hiszen ez is a megelőzés része lehet, mert ha tudom, hogy van egy kezdődő halláscsökkenésem, jobban fogok vigyázni a még meglévő hallásomra.”

Anna Békéscsabán, a Gyulai úton a Ko-Ha Sound halláspontján várja a hallásproblémájukra megoldást keresőket.

Your Content Goes Here

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők azok, akik igyekeznek hallhatóvá tenni a nem hallhatót és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell.
Tegnap, ma és holnap is.

Nagyfaludi Andrea az Otonet Barcs Halláspont audiológusaként azokért a nem mindennapi pillanatokért dolgozik, amikor azt érezheti, hogy visszaadhatta valakinek a hallását.

Sok-sok véletlen tette a hallás szakértőjévé

14 évvel ezelőtt sodort az élet az egészségügyi pályára. – emlékszik vissza mosolyogva Andrea. A képesítés megszerzése után a Barcsi rendelőintézet osztályai egyikén helyezkedtem el, mint asszisztens. Egy évtized után lehetőséget kaptam az intézettől audiológiai tanulmányaim megkezdéséhez az Apave Akadémia képzési központban.
Hivatástudattól csillogó szemekkel meséli, hogy az Otonet mellett a rendelőintézet audiológusaként is dolgozik, napi munkája során szorosan együttműködve több szakrendeléssel is.

Csodálatos emberek, akik által közelebb került az audiológiához

A tanulmányaim során több személytől kaptam rengeteg segítséget. Az iskola megkezdéséig a társ szakrendeléseken, illetve a neurológián tanultam sokat az érzékelésről, az idegrendszer működéséről.

„A doktornővel eltöltött idő alatt számtalan olyan információval lettem gazdagabb, amit itt, az audiológián is jól tudok hasznosítani.”

– meséli hálás szívvel Andrea.

Hallásérült barátom és ismerősöm több is volt az életem során. – idézi fel az emlékeit az audiológus.

„Igazán azóta látom és érzem át a hallásvesztéssel járó nehézségeket, mióta az audiológia lett a hivatásom.”

Örömök a szakmában

Andreát azok a pillanatok motíválják, amikor sikerül megtalálni a legjobb megoldást, kezelést és a betegség gyökerét.

„Az emberi hallás egy rendkívül összetett folyamat. A rehabilitáció megkezdése előtt a diagnózis felállítása a legnagyobb kihívás.”

Akkor van öröm, ha egy bonyolultabb eset is sikerrel zárul. Van, amikor a megoldás a hallókészülék, van, hogy valamilyen egyéb kezelés, esetleg műtét.

„A lényeg, hogy a beteg a legjobb ellátáshoz és megoldáshoz jusson. Visszaadni valakinek a hallását, nem mindennapi élmény. Ezért érdemes dolgozni.”

A fül-orr gégészeti, illetve az audiológiai szakrendelésen folyamatosan egyeztetnek az orvosokkal egy-egy esettel kapcsolatban avat be minket a szakmai háttérmunka részleteibe Andrea. Az ellátásnak ezt részét szeretem a legjobban!

„Nem is oly régen egy 93 éves néninek adtunk készüléket. Látni Ilonka néni szemében az örömöt és hálát, amiért visszakapta a hallását, mindent megér.”

Kommunikáció és a bizalom kiépítése

Andrea az egészségügyi pálya előtt kereskedelemmel foglalkozott, ezért sokat találkozott és beszélgetett az emberekkel, és ezirányú tapasztalatait most jól tudja hasznosítani.

„A hallásgondozás során nagy szerepet kap a kommunikáció, a bizalom kiépítése és megtartása. Az, hogy az emberek megbíznak bennem és elfogadják a tanácsaim jó érzés.” – meséli mosolyogva.

Halláskontrol a megelőzés érdekében

Ha úgy is érezzük, hogy a hallásunkkal minden rendben, akkor félévente, de legfeljebb évente szükséges lenne mindenkinek a halláskontrol.
A hallásromlás alattomosan, lassan és pici apró jelek kíséretében üti fel a fejét. Természetesen létezik hirtelen halláscsökkenés, de az más kategória. Azokban az esetekben nem mérlegelendő az orvosi vizsgálat, hanem kötelező és azonnali!

Egészségügyi szűrőprogramok szerepe

Amikor érezzük, hogy gond van, vagy a család adja tudtunkra a halláskárosodást, akkor már picit elkéstünk. – tudjuk meg a tapasztalt audiológustól.

A szűrés, és véleményem szerint nem csak a hallásszűrés, hanem minden szűrőprogram az egészségügyben nagyon fontos. Számtalan betegség egy egyszerű vizsgálattal, ideje korán beazonosítható és a későbbiekben sokkal könnyebben gyógyítható.

A hallás folyamatos évenkénti kontrollal nyomon követhető, ha pedig kialakul a veszteség sokkal könnyebben rehabilitálható. – hangsúlyozza Andrea.

„Amikor valaki megkapja az új hallókészülékét, az első évben szoros kapcsolatot tartunk és 3 havonta kontrolláljuk. Megvizsgáljuk a beállításokat, megnézzük azt, hogy a beteg hogyan boldogul a készülékkel. Lényeg, hogy kiderüljenek a nehézségek és a hallókészülék hasznos segítség legyen.„

Preventív eszközök használata és a nyereség felismerése

Létezik már egy olyan tudatos generáció, melynek tagjai igyekeznek óvni hallásukat. Ezek az emberek tudják és értik, hogy óvatosnak kell lenniük, és bizonyos esetekben szükséges a védőeszköz használata.

A társadalom szélesebb rétegeiben viszont csak akkor kapnak észbe az emberek, ha a hallásvesztés már kialakult és rehabilitáció nélkül a baj már nem orvosolható.

Andrea egyik célkitűzése, hogy megismertesse az emberekkel a preventív eszközök használatát és az azoktól várható nyereséget.

Tisztában lenni a megelőzés fontosságával

Andrea hisz abban, hogy az évenkénti szűrés és a megfelelő információ ismerete a hallást érinthető egészségkárosító hatásokról, nem kerülhető el.

„Ha ezekkel tisztában vagyunk, ma már számtalan eszköz áll rendelkezésre a megelőzéshez, melyekkel védeni tudjuk hallásunkat. Amennyiben lehet kerüljük a nagyon zajos helyeket, óvakodjunk a hangos zenehallgatástól és fülünk állapotáról se feledkezzünk meg.”

A hallásvizsgálatot megelőzően fül-orr gégészeti vizsgálat is ajánlott, hogy a fül egyéb betegségeit is kezelni tudjuk, ha szükséges.

Szakemberek, garancia, széles hallókészülékválaszték

Az Otonet képzett, jó szakemberekből álló csapat. Ez fontos, hiszen a betegségek melyekkel találkozunk, a képzetlenebb, tapasztalatlanabb kollégák számára feladhatják a leckét. A rendszerek, amikkel dolgozunk garanciát adnak, hogy aki betér hozzánk magas szakmai színvonalú ellátást kap. A hangsúly a „szakmai”-n van nyomatékosít Andrea.

„Arra törekszünk, hogy a lehető legpontosabb diagnózist állítsuk fel és az ehhez illeszkedő legjobb rehabilitációt.”

Itt az ellátás sok eszköze megtalálható és talán ez a legnagyobb különbség a többi ellátó helyhez viszonyítva. – hangsúlyozza Andrea. A hallókészülék ellátás a lehetőségek fontos, de nem egyetlen és kizárólagos eleme.

Azon túl, hogy több készülék márka közül válaszhatunk, létezik a kínálatban csontvezetéses készülék, CROS/BiCROS rendszerek, tinnitus megoldások, személyre szabható egyéni védőeszközök és számos, a hallásrehabilitációval összefüggésbe hozható segédeszköz.

Ismerje meg Németh Dorinát!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Interjú Németh Dorinával, az Otonet Esztergom Halláspont hallásgondozójával.

Dorina az Otonet esztergomi rendelőjében is egyetlen szemvillanással képes fegyelmet gyakorolni. Számára az ügyfél az első, és ha nem megfelelő a vizsgálati környezet, pillanatok alatt csend lesz, ha körbenéz, pedig apró és törékeny a termete. A szigorú tekintet azonban kedves és mókás audiológust rejt:

gyakran a kacaj és nevetés hangjai töltik ki a rendelőt.

Audiológus anya audiológus lánya

Ő az a fajta hallásgondozó, aki még gyermekként ismerkedett meg az audiológiával. Gyakran bejárt édesanyjához a rendelőbe, és már akkor elbűvölte őt a szakma minden eszköze és mozzanata.

Amit akkor az édesanyja csinált, azt most ő is csinálja: hallást mér, hallókészüléket illeszt, programoz, és nem engedi el addig a hozzá érkezők kezét, amíg a hallókészülék beállításai tökéletesek nem lesznek.

“Számomra fontos, hogy minden kliensem átélje a pozitív pillanatokat is.  Nekem azok a tökéletes pillanatok, amikor valaki örömében elsírja magát régen elvesztett hangok meghallása esetén, és felkiált:

Jé, tényleg, ennek is van hangja! Már el is felejtettem milyen ez!”

-avat be a hétköznapjaiba. Noha mindegyik korosztállyal szeret foglalkozni, mert mindegyiknek megvan a maga szépsége, legjobban a kisbabákat szereti mérni.

,,Hozzám legtöbbször olyan kisbabákat hoznak, akiknek újszülött korban valamiért nem sikerült a BERA vizsgálat. Különösen nagy örömöt okoz, ha láthatom a szülők mosolyát a megkönnyebbüléstől, hogy minden rendben van a gyermekük hallásával.

Ezek megható pillanatok, hiszen ilyenkor úgy érzem, nem csak a picik fülével dolgozom, hanem a szülők lelkével is.”

A szembesítés nem mindig könnyű

A munkájában a legnagyobb kihívást abban éli meg, hogy a diagnózis szembesítése után a dac ellenére nem csak szavak szintjén, hanem lélekben is el tudja fogadtatni a klienseivel a hallókészülék szükségességét.

,,Hozzám sokan „csak fülzúgás” miatt jönnek, majd itt derül ki, hogy ez társult hallásveszteséggel. Legtöbb esetben elmúlik a fülzúgás, amint ellátjuk a megfelelő készülékkel, de amíg valaki ezt nem tudja elfogadni, sajnos a mi feladatunk is nehezebb. “ – magyarázza. De ezért is helyez nagy hangsúlyt a fokozatosság elvére.

,,Mindig elmagyarázom, hogy mi vár rájuk a hallókészülék hordás során, hogyan tudják szépen, lassan megszokni azt, hogyan ne legyen a hallásélmény rögtön rossz. Elmagyarázom azt is, hogy a programozás hogyan segít ebben,

és hogyan tudjuk szépen, lassan, lépésenként megszeretni a hallókészüléket.

Alapvetően hiszek abban, hogy mindenki megtalálja a magának megfelelő hallókészüléket, ám ehhez türelemre van szükség az én részemről és az ő részükről is. És persze, az idő is nagyon fontos.

Hogy minél előbb kérjünk segítséget, menjünk el hallásmérésre, mert minél előbb kapunk halókészüléket, annál könnyebben szokjuk meg a viselését. “

Némethné Kovács Ritát hamarosan megismerheti a vele készült interjúból!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért.

Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

“Nyissuk ki a világot!” – interjú Nika Ferencnével, az Otonet Halláspontok audiológusával

Mai interjú alanyunk a szó legnemesebb értelmében hivatástudatú. Ismerkedjenek meg Nika Ferencnével, az  Otonet Halláspontok egyik audiológusával, aki nem csak munkáját végzi a betegeivel, de aki ténylegesen is érdeklődik irántuk, és arra törekszik, hogy életüket hallásuk javításán keresztül minél jobbá tegye.

Hogy hogyan került a képbe az audiológia? Mint sok minden az életben, a kezdet itt is a véletlenen múlt. Bár eredetileg is egészségügyi végzettségű, de a lánya születése előtt más szakmai területen dolgozott. A gyermek születését követően ismét felerősödött benne, hogy újra szeretne emberekkel foglalkozni, szeretne valamit tenni, ami által segíthet.

Kezdetben egy hallókészülék-forgalmazó cégnél talált ügyfélszolgálati munkát, ami érdeklődését az audiológia felé irányította. Máig hálás a lehetőségért, amelyet ekkor kapott, és ami lehetővé tette, hogy elsajátítsa ezt a csodálatos szakmát.

Szintén ebbe az irányba terelte személyes érintettsége, ami talán még inkább ösztönözte az audiológiában végzett munkáját. Kisebbik lánya ugyanis rendkívül gyakran szenvedett fülfájástól. Volt, hogy elvesztette a hangját, vagy a hallása csökkent. Mindezeken keresztül szerette volna megérteni, hogy mi is történik a lányával, mi lehet a probléma oka.

Az audiológus hivatásban megtalálta azt, ami igazán örömet okoz számára a munkájában.

Az a pillanat, amikor a páciensei újra megnyílnak a világ felé, az igazi megerősítés számára.

„Gyakran találkozom bizalmatlan, kétségbeesett betegekkel, akik alig hiszik, hogy valaha is találni fogunk megoldást a hallásproblémájukra. Azonban amikor a következő alkalommal találkozunk, már sokkal nyitottabbak, bizakodóbbak.

Az audiológus munka szépsége nem csak a pontos diagnózisban lelhető fel, hanem az alapos beszélgetésekben, a beteg igényeinek felmérésében is. Nagyon komplex dolog ez!”

Minden egyes elemnek össze kell illeszkednie a másikkal a megfelelő működés érdekében – fejti ki.  Az audiológusnak mindegyik fázisban jelen kell lennie, hogy biztosítsa a legjobb eredményt. Különösen azt élvezi, amikor gyermekekkel van lehetősége foglalkozni. A gyermekorvosi asszisztensi múltja és a fejlődés neurológiai osztályon eltöltött évei miatt a gyermekek különleges helyet foglalnak el szívében.

Miközben beszélgettünk, érintettük az emlékeit is. Megható történetet osztott meg arról, hogy milyen érzés volt, amikor egy betege karácsony előtt elhozta a készülékét, hogy ne maradjon ki a családi beszélgetésekből, majd januárban, amikor találkoztak, könnyek között mondta el, hogy először hallotta a dédunokája hangját.

Vagy arról az 5 éves kisfiúról, aki annyira rettegett az uszodai fülilleszték mintavételtől, hogy a végén úgy búcsúzott: „százszor eljönnék hozzád, százszor!”.
Ez a hálával teli elismerés igazi megerősítés számára, hiszen ezek a pillanatok változtatják a mindennapi munkát hivatássá.

Kérdésünkre, hogy szerinte milyen gyakran szükséges audiológushoz járni, az alábbi egyszerű módszert javasolta:

„Ha a hallásban változást érzékelünk, mindenképpen érdemes ellátogatni egy audiológushoz. Ha az audiológus bármilyen eltérést talál, évente legalább egy kontrollvizsgálatot javasol majd.”

És miért olyan fontos a hallásszűrés és a hallásgondozás?

„Az időben felismert probléma sokkal könnyebben orvosolható – nem érdemes évekig várni.”

Az emberek hallásuk védelméről beszélgetve elmondta, hogy sajnos még mindig nem vigyázunk eléggé a hallásunkra. A fiatalok gyakran túl hangosan hallgatják a zenét a fülhallgatóikon, gyakran a metrón vagy a buszon, és nem is tudják, milyen sok problémát okozhat ez hosszú távon.

De mi a megoldás? Hogyan védhetjük meg a hallásunkat? Szerinte ma már számtalan zajvédő eszköz áll rendelkezésre különböző árkategóriákban. Ha hangos koncerteken és fesztiválokon használunk ilyen eszközöket, máris sokat tettünk a hallásunk védelmében.

Szakértői véleménye alapján fontos, hogy mindenkinek, aki kitéve magát a magas decibel szintű hangoknak, oda kell figyelnie a megfelelő hallásvédelemre. A mindennapi, tartósan magas hangerővel történő zenehallgatás ugyanolyan káros lehet, mint egy hangos koncert vagy fesztivál. Szerinte sokan hajlamosak alábecsülni a hosszú távú károkat, amelyeket ezek a tevékenységek okozhatnak a hallásukra.

Azt is elmondta, hogy a munkája során fontosnak tartja a folyamatos tanulást és fejlődést, mivel az audiológia területe folyamatosan fejlődik, és az új ismeretek nyújthatnak csak megfelelő felkészültséget egy-egy hallásprobléma optimális kezelésére.

„Ez motivál abban, hogy napról napra jobb legyek a munkámban, és a lehető legjobb segítséget nyújthassam a betegeimnek. Az audiológiai pálya egy nagyon érdekes és változatos terület. Az egyéni és közösségi szintű segítségnyújtás öröme összekapcsolódik a technikai szaktudással és a folyamatos fejlődés lehetőségével. „

Mindenkinek, aki hallásproblémával küzd, vagy csak a hallásáért aggódik, érdemes felkeresnie egy audiológust és konzultálni vele a lehetséges megoldásokról.

Dr. Rack Emmát hamarosan megismerheti a vele készült interjúból!

Ismerje meg Sarkadi Henriettet, a Ko-Ha Sound audiológusát!

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fülekbe, hanem nap, mint nap tesznek a hallásproblémával élők életminőségetek javulásáért is.

Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is.

Interjú Sarkadi Henriett, audiológussal, hallásakusztikussal.

Sarkadi Henriett 17 évesen kapott egy kóstolót abból, hogy mennyire fontos az, hogy vigyázzunk a hallásunkra.

,, Egy Tankcsapda koncert után derült ki, hogy a bal fülemen nem működnek a reflexek, és nem volt túl jó ötlet azzal a fülemmel a hangfal közelében állni. Szerencsére a nagynéném, Kohári Anna gyorsan intézkedett, és a két hét infúzió rendbe tett, legalábbis nagyjából. A hátramaradt fülzúgás és az enyhe bal oldali halláscsökkenés azért mindig emlékeztet, mennyire fontos is a megelőzés.”

Talán nem is tudatosult benne akkor, hogy a sors is azt akarja, hogy az audiológia felé sodródjon. Emiatt a mozzanat miatt lehetett az, hogy noha angol-biológia szakos tanárnak készült, de már a főiskola alatt is érezte, hogy nem ez az út, ami neki meg van írva.

,, Négy elvégzett év után – talán dacból, amit persze mai fejjel már bánok – nem államvizsgáztam le. Értékesítő lettem egy cégnél, szerettem emberekkel foglalkozni, de nyilván nem ez volt az életcélom. Majd két gyermekemmel összesen öt évig voltam GYES-en, ezalatt egyre keresgéltem, hogy mit is tanulhatnék, ahol a humánbiológia iránti érdeklődésemet és az emberekkel való kapcsolatteremtő készségemet is kamatoztathatnám.”

Ekkor ajánlott fel egy lehetőséget Henriettnek a nagynénje, Kohári Anna. Felvetette, hogy tanuljon ki audiológusnak, hogy a tervei közt szereplő új üzlet megnyitásában majd segítségére tudjon lenni. Időközben a GYES lejárt, Anna mellett pedig megüresedett egy hely a kórházi audiológián, így kézenfekvő volt, hogy Henriett jelentkezzen az állásra. Így sodorta – a szó legszorosabb értelmében – az élet Henriettet erre a pályára.

Mi számára a szakma szépsége?

Henriett sokoldalú munkát végez. Hallásvizsgálatokat csinál gyakorlatilag minden korosztály számára, de segíti a nagyothallók rehabilitációját, hallókészülékkel való ellátását is. Ahogy mondja, nagyon változatosak a napjai.

,,Minden eset egy kirakós játék, amit nekünk kell összeilleszteni. Mindenki más problémával érkezik hozzánk, ez pedig arra sarkall, hogy egyre többet tanuljak. Ebben nagy segítségemre van Anna, aki a 25 évnyi tapasztalatával mindig a rendelkezésemre áll egy-egy kérdés megválaszolásában.

A kórházba érkező emberek zöme kiszolgáltatott, elveszett, információra éhes. Az embereknek nyújtott tájékoztatás, segítség már önmagában is elégedettséggel tölt el, és az évek során egyre több pozitív visszajelzést kapok a munkámmal kapcsolatban is.

Mit jelent nekem ez a munka? Emberszeretetet. Ebből manapság nagy hiány van. De minél többet adok, annál többet kapok vissza. ”

Henriett szerint fontos, hogy ne a szomszédtól tájékozódjunk hallókészülék ügyben, és főleg azt ne hagyjuk, hogy mások döntsék el, milyen készülék megfelelő a számunkra. Inkább fogjuk kézen a tanácstalan hallássérült ismerőseinket, vagy éppen saját magunkat, látogassunk el a megfelelő szakemberhez, akivel közösen egyedi megoldások közül válogatva találhatunk megoldást a problémánkra.

Henriett emberszeretete az állatokra is kiterjed. Férje szenvedélye a bulldogtenyésztés, ami persze rá is átragadt. ,, Már nem tudnám elképzelni az életemet nélkülük, jelenleg nyolc kutyánk van otthon, és épp a napokban született két alom is, tizenkettővel növelve a család létszámát. ” Emellett pedig két gyerkőc boldog édesanyja, ebből is látszik, hogy hatalmas szíve van, amiben sok mindenki kap helyet: a hozzá betérő betegek is, akinek a sorsát nagyon is szívén viseli.

,,Azt hiszem a munkám legszebb pillanata az, amikor látom a boldogságot a betegek arcán, meg a könnyeket a szemükben. Csak az a baj, hogy ilyenkor nálam is eltörik a mécses…” – mondja elérzékenyülten.

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is,
akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért.
Ők azok, akik igyekeznek hallhatóvá tenni a nem hallhatót és nem győzik eléggé ismételni,
hogy a hallásra vigyázni kell.

Tegnap, ma és holnap is.

Szabolcsi Judith hallássérült és siket gyermekeket gondozott iskolaápolónőként, mikor az audiológia szépsége magával ragadta. Ma már a MED-HOM Halláscentrumban várja szeretettel a hozzá érkezőket.

 

Judith számára sorsfordító volt a hallásérült és siket gyermekek gondozása közben megtapasztalt nagyon sok élmény, kedvesség, befogadás és szeretet. Alapfokon a jelnyelvet is megtanulta, hiszen ezeknél a gyerekeknél nem volt elég csak a szájról olvasás.

„Olvasnak a szemből, az arcról, a jelekből és a hangokból is.„

Voltak olyan gyerekek, akik hallókészüléket viseltek. Számukra azért is fontos szerepet játszott a segítségem, mert a hallókészülékük kezelésével kapcsolatban is csak rám számíthattak. Egyre jobban kezdtek érdekelni a szakmai miértek, ezért beiratkoztam az audiológus képzésre. – emlékszik vissza mosolyogva a kezdeti időkre Judith.

„Alapvetően van egy egészségügyi végzettségem, így nem volt nehéz megérteni és magamba szívni ennek a területnek az érdekességét, szépségét és kihívásait.”

Kiegyensúlyozott élet hallókészülékkel

Az ő családjában is vannak hallássérültek, akik kiegyensúlyozott életet élnek, hallókészüléket viselnek, sikeresen integrálódtak – avat be minket Judith személyes érintettségébe.

Azok a pillanatok éltetik, amikből visszajelzések érkeznek, mert a legnagyobb siker a visszajelzés akár jó, akár rossz. Ezekből mindig tanul az ember arról, hogy mit csinálhatna még jobban.

Audiológusnak lenni: kihívást, tanulást, empátiát, türelmet és segítségnyújtást jelent. – jellemzi csillogó tekintettel nem hétköznapi munkáját.

„A legnagyobb öröm adni és ez által sikereket elérni.”

Megerősítés, visszacsatolás

Különösen nagy örömet jelent számára a betegek támogatása, segítése, hogy újra hallhassanak, élményeket szerezzenek, teljes életet élhessenek.

„A hallásgondozás szépsége éppoly összetett, mint ez a munka. A megerősítés és a visszacsatolás az, ami erőt ad.”

Amit sosem lehet megunni, az az állapotfelmérés. Ilyenkor kicsit megnyílnak az emberek és kapunk egy kis szeletet az életükből. – meséli meghitt mosollyal. Bizalmat kapok, hiszen tudják, hogy bármikor fordulhatnak hozzám.

Láthatatlan kötelékek

Van egy igazán mély emlékem, ami egy olyan ügyfelemhez kötődik, akinek az életében már kezdetektől részt vehettem. A közös történetünk még akkor kezdődött, mikor még az újszülött osztályon dolgoztam ápolónőként.
Mindkét gyermekét gondoztam, segítettem a szoptatásban, tanulásban, összeszokásban. Akkor még nem gondoltuk, hogy később az anyuka majd a pacienseim közé fog tartozni.
Amikor a segítségemet kérte, nagyon számított a bizalmamra és a szakmai tudásomra. Hallókészüléket kapott, de nem csak készüléket.
Visszakapta a hallását!
– meséli Judith örömkönnyekkel a szemében.

Újra élvezhette a zenét, tudott televíziót nézni, hallotta a kapucsengőt, telefonálhatott, énekelhetett, taníthatott.

„Az életünk sok ponton összekapcsolódik. Azóta is tartjuk a kapcsolatot és mindig pozitív érzésekkel gondolunk a múltra.”

A hallásunk az egyik legfontosabb érzékünk!

A hallásunk romlása vagy hiánya az egészségi állapotunkat és az életminőségünket is befolyásolja. – tudjuk meg az audiológustól, akit azok a pillanatok éltetnek, mikor segíthet visszatalálni az embereknek a hallásukhoz.

A hallásszűrés bizonyos kor fölött félévente vagy évente javasolt, attól függően, hogy van-e előzmény.
Emellett a zajos munkahelyen dolgozó embereket folyamatosan szűrni kell.
Aki pedig hallókészüléket visel, az igény szerint érkezik, de legalább félévente számukra is ajánlott a kontrol, ha másért nem, akkor a készülék beállításainak az ellenőrzése miatt.

Védekezés a zaj ellen – a tudatosság előfutára

Gyerekeinket neveljük a zajos helyek kerülésére és arra, hogy ne hallgassák túl hangosan a zenét. – hívja fel a figyelmünket Judith a megelőzés fontosságára. A zajvédelem, a különböző zajvédők használata nagyon fontos a hallás épségének megőrzéséhez.

„Az emberek nem cselekszenek mindig tudatosan. Sokan nem is tudják, hogy a zaj, a hangos zene, a zavaró zörejek, a stressz, a különböző betegségek milyen módon tudják befolyásolni a hallásunkat.”

A titok: a bizalom

Egy hely, ahol családias a légkör, ahol a páciensek és az audiológusok szinte a keresztnevükön szólítják egymást. Audiológusok, akik a hallókészülék ellátás során bevonják a családot is, így ők is rálátást nyernek a készülékek használatába, a tartozékok, kiegészítők karbantartásába és tisztításába, akár egy hirtelen adódó probléma elhárítására is.

„A páciensek tudják, hogy számíthatnak a segítségünkre!”

Judith szakértelemmel, tapasztalattal, empátiával és türelemmel várja a MED-HOM  halláscentrumba a pácienseit

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők azok, akik igyekeznek hallhatóvá tenni a nem hallhatót és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell.
Tegnap, ma és holnap is.

Szegedi Szilvia audiológusként és az Otonet kiskereskedelmi vezetőjeként támogatja kollégáit. Segít visszaadni az embereknek egy elveszettnek hitt érzékszervet és ezáltal megtapasztalni újra a hallás örömét.

Amikor a gyermeked nem hall

A 2 éves gyermekemnél halláscsökkenést diagnosztizáltak. – merül el emlékei közt Szilvia – Akkoriban még nagyon rögös út vezetett a halláscsökkenés pontos diagnosztizálásától, a megfelelő rehabilitációs módszer megtalálásához, illetve annak szakszerű megvalósításáig, főleg vidéken. – gondol vissza 20 évvel ezelőtti emlékeire.

Szerencsére ez mára már sokat változott a pozitív irányba.

Szilviát azok a pillanatok éltetik, mikor segíthet visszaadni az embereknek egy megkopott vagy elveszettnek hitt érzékszerv működését, és ezáltal hozzásegíteni pácienseit újra megtapasztalni a hallás örömét.

A hallásgondozás szépsége

„Az emberek életminőségén tudunk javítani. Az ezzel járó örömöt látni az emberek arcán az, ami nagyon felemelő érzés.”

Osztja meg mosolyogva Szilvia mindennapos élményeit az audiológusi munka csodáiról.

Az egyik legnagyobb öröm és sikerélmény egy 7. osztályos diák hallásrehabilitációjához köthető számomra. A szüleivel jött hallásvizsgálatra, mert nagyon rossz tanulmányi eredményei és egyéb iskolai problémái okaként hallásproblémára gyanakodtak. A szülei a továbbtanulása végett is aggódtak.

A hallásvizsgálat során kiderült, hogy kétoldali idegi halláscsökkenése van a gyermeknek, így minkét fülére hallókészüléket kapott, melyeket szinte az első illesztéstől kezdve teljesen elfogadott. Jól hallott vele.
Másfél év múlva a 8. osztály végén jöttek nagyon hálásan és lelkesen, hogy nagyon sokat javított, szép eredményeket ért el és felvették a kiválasztott gimnáziumba. – meséli az audiológus érezhető büszkeséggel a hangjában.

Ebből a történetből is látható milyen fontos szerepe van a hallásnak az életünkben. Fontos a korai felismerés, és már gyermekkorban is a rendszeres hallászűrés.

Az életminőség javítható a rendszeres vizsgálatokkal és hallásgondozással!

Ha panasz van a hallással, akkor célszerű minél gyorsabban bejelentkezni a hallásvizsgálatra, hiszen minél korábban kezdődik el a rehabilitációt, annál könnyebb az elfogadás. A folyamatos hallásgondozás segít megőrizni a hallást.
Tartsuk szem előtt, hogy 50 év felett, illetve zajos munkakör esetén évente mindenképp ellenőriztetni kell a hallásunkat.

Hallásmegőrzés

Szilvia elégedettséggel a hangjában beszél arról, hogy egyre többen óvják a hallásukat és figyelnek oda jobban  a megelőzésre, hiszen sok zajos munkaterületeken már kötelezővé tették a hallásvédő eszközök használatát, illetve egyre több fórumon is megtalálható a hallás tekintetében is a prevenció fontossága.

Fontos a prevenció, tehát a hallás védelmére zajos területeken, a megfelelő hallásvédő eszközök használata akár munkahelyen, akár koncerten, de zajos hobby esetén is. – adja meg a megoldást Szilvia arra a kérdésre, hogyan tehetünk a saját hallásunk egészségének megőrzéséért.

Szakmai hozzáértés és ügyfélközpontúság

„Halláspontjainkban fontosnak tartjuk az ügyfélközpontú hozzáállást, illetve a szigorú szakmai szempontok betartásával történő betegellátást.”

Sok olyan ügyfelünk van, akik korábbi nem megfelelő ellátásuk miatt érkeznek hozzánk. Sajnos az ügyfélközpontúság és szakmai hozzáértés még nem minden megfelelő. Vannak rossz tapasztalatok, ezért is kiemelten fontos számunkra, hogy a hozzánk érkezőknek a lehető legteljesebb ellátást nyújthassuk. – emeli ki mosolyogva Szilvia.

Ismerje meg Várhelyi Krisztinát, az Otonet Maros Halláspont audiológusát!

Várhelyi Krisztina – Otonet Halláspontok vezető audiológusa

“Döbbenetes végignézni, hogy egy morcos, bizalmatlan, súlyos nagyothalló ember hogyan változik át apró lépésenként boldog, kiegyensúlyozott emberré.” – Várhelyi Krisztina audiológussal beszélgettünk.

Várhelyi Krisztina egy angyal. Ez jutott az eszembe, mikor a szárnyai alá vett engem, meg a hallásomat. Ilyennek kellene lennie minden audiológusnak, olyannak, akinél szinte várjátok, hogy végre a székbe ülhessetek, és csodákat műveljen. Arany keze van, és a mosolya gyógyít, úgy dorgál meg és parancsol, hogy kérésnek érzed. Szavai kimasszírozzák a kétséget belőled, és elhiszed, hogy nem lesz semmi gond.

Szegényebb lenne a szakma Krisztina nélkül, én azt mondom. Mert ha valamire szüksége van egy kétségbeesett hallássérültnek, az egy audiológus, aki anyja helyett anyja, olyan, aki érti is, hogy mi történik a fülekben. Kriszti pont ilyen.

Érzékenysége talán onnan ered, hogy már 17 évesen, a középiskolai tanulmányai mellett hallássérültekkel kezdett el foglalkozni a Szent János Kórházban. Érettségi után pedig el is kezdett dolgozni itt, és 1990-ben az audiológiai képzést is elvégezte. Ma pedig rengeteg hallássérültnek csinál hallásvizsgálatot, kiegészítő küszöbfeletti vizsgálatokat, és segít abban, hogy a lehető legjobb hallókészülék birtokosai legyenek. Végigasszisztálja ezt a cseppet sem könnyű utat a lenyomatvételtől kezdve a hallókészülékek beállításán át, egészen addig, míg látogatói elégedetten nem távoznak a rendelőből.

,,Nekem nagyon fontos, hogy segíteni tudjak az embertársaimon, hogy magasabb minőségű életet élhessenek, és ne rekessze ki őket a társadalom.”– magyarázza, hogy mi rejlik a mosolyok, és a végtelen türelem mögött, és mint mondja, megéri minden perce a szakmának, hiszen tele van örömteli pillanatokkal.

A legnagyobb öröme az, ha valaki elfogadja a hallókészüléket, jól hall és ért vele, rendszeresen jár a kontrollokra. Az már fél siker. ,,Könnyfakasztó pillanat, ha egy csecsemő hallókészüléket kap, elkezdi figyelni a környezetét, próbálgatja a hangját, vagy például egy fiatal, aki addig a mobiltelefonját csak sms-re használta, telefonálni tud, kedvenc zeneszámát újra hallja.” – mondja. Legnagyobb sikertörténete egy rendkívül bizalmatlan hallássérült hölgy, aki hallásszalontól hallásszalonig járt éveken át, de csak kudarcélmények érték. Nagyjából 10 éve Krisztina segített neki hallókészüléket választani, ma boldog, mosolygós hallókészüléket viselő nő.

“Döbbenetes végignézni, hogy egy morcos, bizalmatlan, súlyos nagyothalló ember hogyan változik át apró lépésenként boldog, kiegyensúlyozott emberré.”

Éppen ezért Krisztina arra kér mindenkit, hogy ne várjanak 6-10 évet, míg eljutnak hallásvizsgálatra, hanem bátran próbáljanak hallókészüléket, türelemmel szokjanak hozzá, hiszen pont olyan fontos, hogy jól halljunk, mint ahogy fontos, hogy jól lássunk. Amint érzitek, hogy bizonyos esetekben rosszul értetek dolgokat, gyakran vissza kell kérdeznetek, hangosan hallgatjátok a tv-t, rádiót, akkor menjetek el egy hallásvizsgálatra.

Ha pedig már hallókészüléket viseltek, akkor se dőljetek hátra a széketekben, 6-12 havonta fontos egy kontroll vizsgálat, illetve a hallókészülék átvizsgálása, tisztítása. ,,Új készülékviselőknek az első évben 3 havonta fontos a kontroll, hogy lássuk elégedett-e a beállítással, rendben tudja-e tisztítani.” – magyarázza Krisztina, mivel ezzel sokan nincsenek tisztában.

Krisztina a hétköznapokban is pont olyan, mint a munkájában: szenvedélyes. Imád varrni, elmondása szerint egy méteráru boltban félő, hogy nem tudja megállni, hogy ne költsön, emellett pedig sokat kerékpározik, és a legtöbb idejét a családjával, barátaival tölti, akik biztosan nem járnak rosszul, mert Kriszta képes úgy nevetni, ahogyan nem sokan: harsogva, szívből, őszintén.

Krisztina Budapest XII. kerületében, az Otonet Maros utcai halláspontján várja a hallásproblémájukra megoldást keresőket

Ismerjétek meg Nagy Szilviát, az Otonet hallásgondozóját!

,, Számomra ez a munka egy küldetés” – interjú Nagy Szilviával 

A hallás érték. Így értékesek azok a fehér köpenyes audiológusok is, akik éjt nappallá téve tesznek a hallásunkért. Ők nem csak belekukkantanak a fületekbe, és nem csak kiszedik a fülzsírt, hanem tesznek az életminőségetek javulásáért. Igyekszenek hallhatóvá tenni a nem hallhatót, és nem győzik eléggé ismételni, hogy a hallásra vigyázni kell. Tegnap, ma és holnap is. Interjú Nagy Szilviával, az Otonet hallásgondoz

ójával. 

Mi sodor valakit az audiológiai pályára? 

Szilvi nem szokványos úton került kapcsolatba a hallókészülékek és a fülek sejtelmes világával. Egy húg és a jelnyelv adta meg számára a kezdő lökést. 

,,A húgom angol nyelvtanárként végzett a főiskolán, és egy rövid ideig Budapesten a Nagyothallók Iskolájában tanítot

t. Ott neki a munkája miatt valamilyen szinten meg kellett tanulnia a jelnyelvet, a tanultakat pedig otthon nekünk is megmutatta. Ennek hatására én is utánajártam, hogy hol lehetne ezt megtanulni, majd Budapesten találtam egy tanfolyamot, amit sikeresen el is végeztem. 

Közben éppen elkezdtem állást keresni, és az interneten rábukkantam egy hallókészülék forgalmazó cég hirdetésére. Mivel akkoriban jártam jelnyelv tanfolyamra, sok hallássérült emberrel találkoztam, nagyon friss volt az élmény, érdekelt az ő kis világuk, ezért nem is volt kérdés, hogy beadom a pályázatom erre az állásra.” –meséli. Fel is vették, és azóta, bár nem annál a cégnél, de a szakmában dolgozik. 

Jelenleg Ráckevén tudtok összefutni vele, ahol audiológus asszisztensként dolgozik. 

Számára ez a munka küldetés 

Ő az, aki ráteszi a fületekre a fülest, megméri a hallásotokat, és megpróbálja a számotokra legmegfelelőbb hallókészüléket ajánlani. Ő vesz mintát is a fületekről, és biztosra vehetitek, hogy addig nem enged haza benneteket, míg egészen finomra nem hangolja a készüléketeket. 

,,Számomra ez a munka egy küldetés. Szívügyemnek érzem, hogy azok az emberek, akik valószínűleg már évek, esetleg évtizedek óta nem hallanak bizonyos hangokat, és emiatt kirekesztve érzik magukat a társadalomból, ismét boldogok legyenek, és akár a családjuk körében, akár szélesebb társadalmi körben jól érezzék magukat azáltal, hogy ismét hallanak.” – magyarázza nekem, hogy miért fontos számára az, hogy igazán jól be legyen állítva egy hallókészülék. 

Számára tényleg az a legnagyobb öröm, amikor a hallássérült emberek az ő munkájának, odaadásának, szakmai tudásának köszönhetően befelé forduló, hallgatag emberből aktív, az életet ismét élvező emberré válnak. 

,,Ráckevén volt egy nénim, akit a szomszédasszonya kísért el a hallásvizsgálatra, majd a hallókészülék próbára. Eleinte szinte mindent a szomszéd hölggyel beszéltem meg, mert a hallássérült idős hölgy semmit nem hallott. Amikor mégis hajlandó volt kommunikálni, csak azt hajtogatta, hogy nincsen őneki erre szüksége, egyébként se él már sokáig, és különben se tudná megszokni a készülék viselését. 

Mondtam neki, hogy jó, majd feltettük a készüléket. Egy hét múlva jöttek ismét, azz idős hölgy csicsergett, alig akarta abba hagyni a beszélgetést! A mogorva, befelé forduló, hallgatag asszonyból egy vidám, mindent azonnal közölni akaró ember lett.  

Szilvia a hétköznapokban is szívén is érzékenyen viszonyul a környezetéhez, és amennyire küldetés számára a hallás megőrzése, pont olyan fontos számára az állatok védelme is. 

” Imádom az állatokat.
Jelenleg két kutyus a családunk tagja, de legszívesebben egy farmon élnék, ahol  mindenféle állatot tarthatnék.”

Mi tudunk segíteni Önnek, hogy vissza nyerje a hallás örömét!

Kérjen ingyenes hallásvizsgálatra időpontot az önhöz legközelebbi halláspontunkba. Biztosítsa helyét már ma!