Hallássérült gyermek az iskolában
A gyermek életének második legfontosabb élettere – az otthon után – az iskola. Ott szerzi a legtöbb tapasztalatot és tudást, ott kezd el lavírozni a társas kapcsolatok bonyolult hálózatában. Az iskolában helyt állni egy ép hallással rendelkező gyereknek is kihívás sokszor, hát még annak a gyermeknek, aki halláscsökkenéssel ül be az iskolapadba.
A hallásnak fontos szerepe van abban, hogy megszerezzük a környezetünkből az információkat, és boldoguljunk a hétköznapokban. Hallásunkra szinte minden helyzetben szükségünk van, és ha nem működik jól, annak hatásait megérezzük életminőségünkön.
Az iskolában különösen támaszkodunk a hallásunkra, hiszen a diákok a tudást a tanároktól sajátítják el a tanórák keretein belül, ami több okból is megnehezíti a hallássérült tanuló helyzetét.
Minden hallássérült gyermek eltérően hall. Van, aki jobban támaszkodik a szájról olvasásra, van, akinek jobb a hallás utáni beszédértése, és inkább a meglévő hallására támaszkodik jobban. Egyvalami azonban biztos: mindannyiuknak több energiába telik megérteni a tanáraik beszédét, mint halló osztálytársaiknak.
Tévedés azt hinni, hogy a szájról olvasás biztosítja a beszéd tökéletes megértését. A szájról olvasás valóban hasznos képesség, azonban az elhangzott információk csak 30-40%-át képesek vele megérteni, a hézagokat pedig következtetésekkel töltik ki.
Az sem könnyíti meg a helyzetet, hogy a tanórák között nincs sok lehetőségük pihenni, így igencsak elfáradnak, a nap előrehaladtával egyre kevésbé tudnak koncentrálni a beszéd megértésére.
Ennek eredményeképpen a hallássérült tanulók gyakran hiányosan jutnak hozzá a tananyaghoz, és dupla erőfeszítésükbe kerül, hogy mások füzetéből, könyvekből egészítsék ki hiányos tudásukat. Ez rengeteg plusz energiába kerül.
Nem olyan könnyű a barátkozás sem számukra
Biztosan emlékszünk még, hogy mi jellemezte az iskoláskori barátságokat. Klikkesedés, csínyek, sugdolózások az órák alatt. A hallássérült tanulók megküzdenek a beilleszkedéssel, hiszen nem hallanak mindent az osztálytársaik beszélgetéséből, és egyfajta mozaikszerű valóságban élnek:
- Nehezebben látják át a kapcsolati hálókat.
- Nehezen kapcsolódnak be a beszélgetésekbe.
- Gyakran kirekesztettnek érzik magukat.
- Annyira igyekeznek beilleszkedni, hogy nehezen tudnak igazán önmaguk lenni.
Mi jelent számukra segítséget?
A hallássérült gyermek az iskolában rendkívül jól és ügyesen kompenzál. Megvannak a megküzdési stratégiáik, amit többé-kevésbé sikeresen alkalmaznak tanulás során és a társas közösségükben is, azonban bizonyos problémák meghaladják a képességeiket.
Az egyik legégetőbb probléma, hogy a tanárok járkálnak beszélgetés közben, vagy éppen háttal, a táblára írva magyaráznak, ami nehezíti a hallássérült tanulónak a beszéd megértését. Ugyancsak nehezíti a hallássérült tanulónak a hallást, hogy a környezet túl zajos: a papírzörgés, a rakodás hangja és a susogások torzítják a tanár hangját. Komoly kihívás a csoportmunka is, amikor sokan beszélnek egyszerre, így a hallássérült gyermek az iskolában hamar elveszítheti a fonalat, nem tud részt venni a feladatban.
A legjobb barát egy jól beállított hallókészülék!
Egy olyan hallókészülék, ami a hallássérült tanuló igényei és elvárásai alapján van beállítva, sokat segíthet a tanórákon való aktív részvételben. Akár olyan programot is kérhetünk a hallókészülékre, amit kifejezetten az osztályteremben tud használni, vagy amikor a tanár beszél. Ilyenkor az előre beállított hallókészülék programmal a háttérzajt lehalkíthatjuk, a beszédet pedig felerősíthetjük.
Használjunk hallókészülék-kiegészítő eszközöket is!
A hallókészülék által kínált beállítási lehetőségek is végesek, ilyenkor érdemes a hallókészülék-kiegészítő eszközök felé fordulnunk segítségért. Ma már a technológia remek megoldásokat kínál az egyes kommunikációs problémákra, így egy-egy eszköz biztosíthatja, hogy a leghátsó padból is tisztán értsük a tanár beszédét.
A hallókészülék-kiegészítők legújabb generációja kompromisszum nélkül követi a technológiai újításokat, vezeték nélkül kapcsolódik a hallókészülékekhez, telefonhoz, laptophoz, így a hangot egyenesen a fülbe közvetítik a hallókészüléken keresztül.
Ez megkönnyíti a telefonálást, az online kommunikációt, a videó-és hangalapú tartalmak hallgatását, és a társas kommunikációt is. Ha jól megválasztjuk gyermekünk hallókészüléke mellé a kiegészítő eszközét, sokkal könnyebbé válnak számára a mindennapok az iskolában.